- Podrobnosti
- Napsal Barbara Mikysková Ph.D.
- Zobrazení: 4469


Během prvních měsíců výuky na tanečním oddělení jsem se ocitla v několika zajímavých situacích týkajících se označení toho, co se odehrává během výuky na tanečním oddělení. Například:
„Jdu se přihlásit na mažoretky.“
„Malá by chtěla chodit na tanečky.“
„Prosím omluvte dnes moji dceru z rytmiky…“
Zejména s ohledem na to, že se nacházíme na půdě školy, základní umělecké školy, že se tedy nejedná o místo k trávení volného času pod dozorem, ale o celistvě vzdělávací instituci, která má dětem pomoci se orientovat v současném kulturním a uměleckém dění, proto bych zde ráda prosvětlila výše zmíněný terminologický chaos.
Mažoretky
Pojem odvozený od francouzského výrazu „majorettes“, svým původem příbuzný s českým označením „major“. Jedná se o skupinu lidí pochodujících v čele průvodu (původně v čele pluku) vojáků, reprezentujícího určitou instituci nebo spolek za jistým ideovým účelem.
Žáci tanečního oddělení se do role mažoretek dostávají během průvodů (například Lampionového průvodu, průvodu k příležitosti zahájení lázeňské sezony…), kdy pochodují v čele průvodu DOM a diváků.
Tanečky
Děti se ve výuce tanečního oddělení samozřejmě mají možnost naučit základní schémata tanců, které tvoří součást všeobecného vzdělání současného člověka. Ale podstatnou část výuky představuje také studium taneční techniky a v současné době čím dál tím podstatnější role tance a pohybu pro rozvoj optimálního, „zdravého“ držení těla.
Rytmika
Rytmika, původně „eurytmika“, je systémem, který vytvořil koncem 19. století Švýcar Emil Jacques-Dalcroze, učitel na ženevské hudební konzervatoři. Jednalo se o systém pohybových cvičení pro hudebníky, pro zlepšení jejich rytmických dovedností ve hře na nástroj.
Ani jeden z výše uvedených pojmů nezahrnuje vše, co výuka na tanečním oddělení obsahuje. Ani všechny tři pojmy dohromady by nestačily. Na tanečním oddělení se žáci postupně, v jednotlivých ročnících seznamují s různými tanečními technikami, v mladších ročnících přípravné metody, později klasický tanec- balet a ve vyšších ročnících techniky moderního, jazzového a současného tance.
Ale nyní zpět k naší úvodní a hlavní otázce. Mám- li se rozhodnout pro jedno slovo, kterým nejvhodněji označit činnost tanečního oddělení, pak jediné vhodné slovo je „tanec“.
Doufám, že práce a vystoupení žáků tanečního oddělení Vám v průběhu následujících měsíců a let tento široký horizont tance budou moct přiblížit!